Her skriver jeg lidt generelt omkring Sony systemet lidt mere i generelle termer, og så kommer uddybende beskrivelser af mit grej i undermenuerne.

FE/E Mount

Sony benytter deres E mount til at montere objektiver på kamerahuset. Men fordi der er både Full Frame og APS-C formater i Sony’s lineup så skal man lige være opmærksom på hvilke objektiver man benytter. Især på Full Frame hvor kameraet slår over i APS-C mode hvis objektivet kun er E mount.

APS-C formatet kan benytte både FE og E mount obkeltiver uden kvalitets tab, mens Full Frame kun kan benytte FE mount objektiver uden tab. Forskellen mellem FE og E mount objektiver er hvor stor en billedecirkel de leverer og dermed hvor stort et sensor område det kan dække. Det er derfor at et full frame kamera slår over i APS-C mode når man monterer et E mount objektiv, for hvis ikke ville man få helt sorte hjørner og et cirkulært billede midt på.

Full Frame eller APS-C

Dette dækker over størrelsen på den sensor kameraet er udstyret med. Et Full Frame kamera benytter en 36×24 mm sensor, hvorimod APS-C formatet benytter en fysisk mindre sensor på 23.5×15.6 mm. Det betyder at hvis man har en 24mpix sensor i begge formater så vil pixels sidde tættere på hinanden på APS-C sensoren, hvilket kræver højere opløsning af objektivet for at udnytte hele opløsningen. Samtidigt betyder det også at den mindre sensor vil genere mere ISO støj end den fysisk større sensor.

Crop Factor – er et begreb der dækker over hvordan man omregner objektivers egenskaber mellem full frame og aps-c. Hos Sony er crop factoren 1.5. Det betyder at et 100mm Full Frame objektive på et aps-c kamera vil få samme billedudsnit som et 150mm objektiv på et full frame. Så skal man tage det helt samme billede med et full frame og et aps-c kamera – lad os sige et 100 mm F2.8 objektiv. Vi starter med at tage billedet på aps-c kameraet ved blænde F2.8 og 10 meter afstand. For at få samme billede udsnit og samme dybdeskarphed på Full Frame skal ned på 6 meters afstand ca, og blænden skal være F4 istedet for F2.8. Så det lyder jo smart at man kommer “tættere på” med apsc og man har mere dybdeskarphed, ja det er der også mange natur fotografer der benytter sig af. Men vil du ha den helt papirstynde dybdeskarphed så får man problemer da de mest lysstærke objektiver er F1.4 og begrænset brændvidde eller usandsynlig dyre. Derfor er det ikke nødvendigvis enten eller, men måske mere både og – så man kan vælge det rette værktøj til opgaven.

Objektiver

Sony systemet har et stort antal objektiver både fra Sony samt 3. parts leverandører. Sony har deres objektiver delt op i forskellige serier. GM (G Master) som er deres ultimative serie med fokus på kvalitet, G serien som er professionelt bygget men ikke til helt samme standard som GM serien og så er maksimum blænden oftest F4 i G serien. Så er der en C serie som er mere Cinema orienterede video objektiver. Og så resten er mere i retning af kit objektiver eller objektiver der ikke passer ind i de andre kategorier. Generelt er kvaliteten høj, men jo højere op på stigen man kravler jo bedre blir det naturligvis.

Sigma, Tamron og Samyang er blandt de mest populære 3. parts leverandører til Sony systemet. Og med god grund, de leverer nogle ganske gennemførte objektiver med høj kvalitet. Man skal dog huske at de hurtige A9 og A1 kameraer begrænser sig til 15 billeder per sekund når man benytter 3. parts objektiver. Ikke nødvendigvis et problem for alle, men for nogen kan det godt være noget man er nød til at tænke over.

Close Menu