Dette Sony FE 70-200mm F/4 G OSS er virkeligt et objektiv i en helt anden klasse. Den ligger i sammen zoom område som den Tamron 70-210mm F4 jeg havde til mit Nikon setup. Denne er bare skarpere og meget bedre bygget. Og så er det hvide/sorte design bare fedt. Objektivet føles professionelt og solidt, og der er masser af indstillingsmuligheder. AF/MF, Fokus Limiter, OSS On/Off og OSS Mode. OSS er Sony’s Optical Steady Shot billedestabilisering som arbejer perfekt sammen med sensor billede stabiliseringen. Med fast blænde 4 er der et rimeligt lysindfald i hele zoom området, dog ikke F2.8. Zoom mekanismen er internt og virkelig behagelig. Mellem zoom ringen og fokus ringen er der 3 knapper som kan programmeres til en funktion når man trykker på dem. Der er en god aftagelig stativ fod og en solid modlys blænde. DxOMark rater objektivet til 35P-Mpix – det vil sige at den er istand til at opløse op til 35 Mpixel.

Bygge kvaliteten er på et ganske andet niveau sammenlignet med Sony FE 3.5-5.6/28-70 objektivetet. Konstruktionen er overvejende i metal, Der er vejrforsejling, men underligt nok ikke ved objektiv fatningen. Mit har dog klaret et par kraftige byger uden problemer, så ikke noget jeg er nervøs for som sådan. Objektivet har et proffessionel feel, og zoomer internt hvilket er med til at give en god ballance på objektivet. Med sin faste blænde F4 så kommer der fornuftigt med lys i gennem, dog ikke på højde med sin F2.8 storebror. Fordelen er dog en mindre vægt og selvfølgelig pris. Jeg syns det er et fornuftigt kompromis mellem vægt, pris og funktion. Prisen på ca. 9000 kr fra nyt er ganske attraktiv og faktisk i mine øjne mere attraktiv end det nye Sony FE 70-200mm F4 G OSS II objektiv som koster 15500kr. Det nye objektiv er en anelse mere kompakt og kan anvendes med teleconverter hvilket denne model ikke kan. Jeg ville dog nok gå efter F2.8 udgaven hvis teleconverter var vigtigt for mig.

AF virker hurtigt og præcist, både i svagt og god belysning. Og objektivet er fuldstændig lydløst selv med OSS slået til. Billedstabiliseringen arbejder sammen med IBIS is kameraet med endnu bedre stabilisering til følge. Man skal dog lige huske på en ting – billedstabilisering fryser ikke bevægelser, det er kun lukkertid der gør det. Så ting i fart skal man stadig vælge en hurtig lukkertid for at fotografere.

Skal man følge en motercykel som billedet ovenfor eller nedenfor skal man sætte OSS i mode 2 hvor der kun stabiliseres op og ned istedet for mode 1 hvor det både er op og ned og højre og venstere. Glemmer man det forsøger billedstabilisering at modvirke ens bevægelse med det resultat at billedet blir totalt sløret.

Sony A9 med dette objektiv er et godt makkerpar når der er hurtige motor cykler på menuen. Brænvidden passer godt og den hurtige AF og den lette vægt gør det til et godt sports setup sålænge de helt lange brændvidder på 3-400mm er nødvendige.

Også til koncerter har dette objektiv et ganske godt brændvidde område, og på trods af maks blænden på F4 så lukkes der nok lys ind til de fleste situationer. Her ovenfor er det Christopher til Fed Fredag i tivoli friheden.

Ovenfor er det Mø på Grøn koncert i Århus.

Og her til slut Kesi i tivoli friheden i Århus.