Grej

Som fotograf kommer man ingen steder uden noget grej. Her i denne sektion der skriver jeg lidt om det grej jeg har og hvorfor jeg har valgt det. Ikke så meget fordi at det betyder alverden for grej er jo bare et værktøj som gør at man får det billede man gerne vil ha. Så man kan sige det er jo fotografen der fortæller grejet hvad det skal. Men det kunne måske hjælpe andre med deres valg af udstyr. Jeg har ikke altid “The latest and greatest” for min filosofi er at så længe jeg ikke er begrænset af mit udstyr og jeg får god kvalitet i mine filer, så er jeg tilfreds. Og dem jeg igennem tiden har taget billeder for, de har aldrig sagt “hvis nu bare det var taget med et 100mpix mellemformat”.

Jeg har siden 2005 skudt med Nikon grej, kort afløst af en periode med Olympus, og har været glad for Nikon. Især ergonomien tiltaler mig ved Nikon, og så er deres menu system bare sådan det skal være når man har vænnet sig til det. I 2021 var tiden dog kommet til at forlade Nikon, til fordel for Sony. Hvorfor nu det ? Jeg har længe gerne vil over på mirrorless, på grund af lydløs lukker (eller næsten lydløs). Brugtmarkedet omkring Sony er bare større end hos Nikon og Canon. Det hænger naturligvis sammen med at Sony E mount har eksisteret en hel del længere end Nikon Z og Canon RF.

Efter at have skudt ned Sony grej i et par år så er tiden nu til at vende tilbage til Nikon mirrorless. Nikon Z systemet er ved at være modnet, og man kan efterhånden få et AF system der er tæt på Sony i performance. Den væsentlige årsag til skiftet er at Sony grejet er ikke så robust, og det at 2 ud af 2 kameraer fejlede på en regnvejrs dag har gjort at jeg ikke stoler på at grejet klarer de situatoner jeg fotograferer i. Derfor skifter jeg nu til Nikon Z systemet, da Nikon aldrig har givet mig problemer uanset hvor dårligt vejret er.

Jeg har besluttet at simplificere mit grej så jeg kun skyder med et kamera, hvilket har lidt betydning for mine objektiv valg. Jeg starter med et par objektiver der dækker mine typiske behov. Så kan der udbygges med tiden, da jeg fra starten ikke har nogen af de mest lysstærke objektiver. Men det må komme hen ad vejen.

Nikon Z8

Mine krav til et kamerahus er:

  • Solidt bygget
  • Vejrforsejlet
  • Hurtig og præcis AF
  • Hurtig FPS
  • God ergonomi uden batterigreb
  • God balance med selv tungere objektiver

Nikon Z8 lever fuldt ud op til mine krav, det samme gør Nikon Z6III og Nikon Z9. Så hvorfor lige Nikon Z8 ? Nikon Z8 er næsten samme kamera som Nikon Z9 i et mindre hus og til en mindre pris. Nikon Z6III var også på tale, men det tiltalte mig at Nikon Z8 ikke har en traditionel lukker. I forhold til Z6III er Nikon Z8 også bedre bygget og det lidt større hus er en fordel hvis man som mig har større hænder.

Nikon Z8 er et solidt all round kamera, der med sine 45mpix giver mulighed for at skyde i DX format og stadig have ca. 20mpix at arbejde med. Og med 20 fps så er man godt dækket ind når det går stærkt.

Nikon 24-200mm F/4-6.3 VR

Måske ikke det typiske objektiv for mig, men set ud fra de billeder jeg har set taget med dette objektiv er jeg ret imponeret. Der er selvfølgelig kompromisser og der er skarpere objektiver derude. Så hvorfor dette objektiv, jo fordi at den indeholder alle de brændvidder jeg typisk bruger når jeg fotografere koncerter og events i et objektiv. Det betyder at jeg kan undlade at skifte objektiv i et miljø hvor man aldrig ved hvornår en fadøl kommer flyvende eller når himmelens sluser åbner sig. På den måde kan jeg nøjes med et kamerahus og et objektiv.

Objektivet er vejrforseglet og er et spændende objektiv at få mere erfaring med.

Tamron 70-300mm F/4.5-6.3 Di III RXD

Heller ikke et typisk objektiv for mig, men det dækker et godt brændvidde område og er stadig relativt letvægts.Min forventning er at dette objektiv vil være perfekt til de steder hvor man ikke kan operere tæt på scenen. De billeder jeg har set taget med dette objektiv ser ganske godt ud, og er fuldt ud brugbare for mig.Jeg glæder mig til at få mere erfaring med dette objektiv.

RXD motoren skulle være garant for hurtig præcis fokus. Da dette objektiv er en del af Tamron’s E serie så har den samme filter størrelse som deres øvrige objektiver, hvilket gør det lettere at benytte filtre.

UPDATE: Dette objektiv fungere ikke sammen med Fokus Limiteren i Nikon Z8’s 3.0 firmware. Afstanden overføres ikke korrekt til kameraet så derfor er alting på 999 meter og så står kameraet af. Men slår man fokus limiteren fra så er der ingen problemer. Efter opdatering til Nikon Z8 V. 3.01 så virker fokus limiteren. Dog er afstandende stadig mærklige som om der ikke bruges samme måle enhed.

Nikkor FTZ Adapter

FTZ Adapteren lader dig benytte visse F-mount objektiver på dit Z serie kamera. Denne adapter er den første model med tripod skrue i bunden. Den eneste forskel mellem denne og den nye model er at “klumpen” i bunden er fjernet, for at den fungere bedre med Z9 samt med batterigreb. Da jeg ikke har brug for batterigreb eller har et Z9 så er det fint med den første model.

Alle AF-S og AF-P objektiver er kompatible med denne adapter, hvor du får samme AF performance som det samme objektiv ville få på et DSLR. Da autofokus på Z kameraer sidder direkte på sensoren, så er man fri for back/front fokus som var et issue på DSLR. Så i mange tilfælde vil man opleve at de gamle objektiver er skarpere end de var på DSLR kameraerne. Med 3. parts objektiver er det en god ide at undersøge kompatibiliteten, da de ofte skal firmware opdateres for at kunne bruges med FTZ adapteren.

Jeg har valgt at have adapteren, for at have adgang til nogle af de gode gamle objektiver, hvor man for tiden får rigtigt meget for pengene. Så det giver en del større fleksibilitet.

Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8 G ED

Dette er mere et typisk objektiv for mig – lysstærk og hurtig fokus. Det er ikke et let objektiv med sine 900 gram, men kvaliteten af billederne er superb. Dette er en af Nikon’s “Holy Trinity” serie, som er den serie de fleste professionelle fotografer går efter.Med sine F/2.8 så er dette objektiv super godt når lyset forsvinder. Koncert fotografi betyder ofte meget svære lysforhold, og det er her dette objektiv virkeligt kommer til sin ret.

Sammenligned med Nikon Z 24-200mm F/4-6.3, der jo på papiret er meget mere alsidigt og en del lettere, så er dette objektiv mere rette mod specifikke opgaver. Derfor vil et 24-200mm aldrig kunne “erstatte” dette objektiv, eller 70-200mm F2.8 for den sags skyld. Man må vælge det rette værktøj til opgaven, og uden tvivl er dette objektiv et super fint stykke værktøj.

Nikkor AF-S 70-200mm F/2.8 VRII ED

Dette er mere et typisk objektiv for mig, lysstærk og hurtig autofokus. Serien af 70-200mm objektiver har altid været et af Nikon’s fokus områder, fordi det er et meget brugbar brændvidde område, og da vi er ude i noget mange professionelle fotografer bruger er alle sejl sat til for at sikre billedekvaliteten. Resultatet, en serie af virkeligt skarpe objektiver selv ved fuld blændeåbning.

Perfekt til reportage, portrætter, koncerter og sport.

Denne model kom frem i 2009, hvilket er et testamente til hvor godt bygget dette objektiv er. Still going very strong. Den er lidt tung, men fungerer super godt på Nikon Z8 med FTZ adapteren.

Nikkor AF-S 200-500mm F/5.6 VR E

Dette objektiv er vel nærmest et legendatisk objektiv. Dette er den første budget venlige super zoom Nikon har lavet. Den er 100mm længere end deres 200-400mm F/4 men et stop langsommere med sine F/5.6. Prisen er så vel under det halve, så det er intet under at dette objektiv er blevet utroligt populært blandt fugle og natur fotografer. Objektivet er et F-mount objektiv, og skal benyttes med FTZ adapteren.

Sammenlignet med konkurrenternes 150-600mm F/5-6.3 så er dette objektiv 100mm kortere i den lange ende, men skarpheden er så meget bedre at selvom man cropper en smule mere så kan billedekvaliteten hamle op med konkurrenterne. Især på høj opløsnigns kamera huse. Samtidig er blænde F/5.6 i hele zoom området, en fordel hvis man skyder manuel eller blænde prioritet.

Autofokus er ikke det hurtigste, meget lig konkurrenterne i prisklassen. Men et 200-400mm F/4 er lysår hurtigere, men prisen er også en anden. Og så vejer den næste 1.5kg mere.

Nikon SB-700

For at ha muligheden for at tilføje lidt lys har jeg valgt denne SB-700 flash fra Nikon. Det er en rimeligt fornuftig flash som kan det mest gængse. Den kan også agere både commander og slave i Nikon’s CLS flash system. Det er en ældre flash model, men den er stadig kompatibel med Z serien. Og som en af de få flash jeg har prøvet kan det faktisk følge med til serie optagelser så længe det er små flash udladninger. Der følger en lille diffuser med til at blødgøre lyset. Og derudover er der 2 farve filtre som kan bruges til at ændre lysets farve temperatur. Dem har jeg dog aldrig brugt.

Close Menu